Lär känna Maja – Atlassiankonsulten som älskar smarta lösningar

För Maja handlar det om att bygga rätt lösningar – men också om att bygga förtroende, gemenskap och kundnytta
Hos Arctic Group får Maja vara sig själv
Vad gör egentligen en Atlassiankonsult? Enligt Maja Vallin, som sitter på Arctic Groups nya kontor i Sundsvall, kan det enklast beskrivas så här:
Jag brukar säga att jag är Atlassian-tekniker och att Atlassian är IT-världens version av IKEA. Jag kan hjälpa till att bygga en byrå eller ett helt kök enligt din vision. Men också säga till om det kanske inte är så smart att bygga in en soffa i ett köksskåp, säger Maja.
Med en blandning av teknisk expertis och kreativ problemlösning hjälper hon kunder att skapa smartare arbetsflöden med verktyg som Jira och Confluence. Sedan hon klev in på Arctic Group har tempot varit högt – och utvecklingen snabb.
Jag gick från arbetsintervju till anställning på två veckor och sedan dess har jag varit med på många uppdrag, demos, säljmöten och arbetat mycket med interna förbättringar och dylikt. Min återkommande punkt är att det händer många saker samtidigt så tråkigt har jag inte hunnit ha.
Nytt kontor, ny energi
Att jobba från Sundsvallskontoret har gett en extra skjuts till arbetsvardagen.
Det är kul att ha staden precis utanför dörren! Sedan har vi utrymme att kunna diskutera, hjälpa varandra och ta emot kollegor från andra orter mer flexibelt än tidigare. Jag får ladda en diskmaskin extra om dagen jämfört med att jobba hemifrån men det är ett helt okej pris att betala.
Och gemenskapen i teamet är något hon värderar högt.
Ingen blir lämnad ensam i en situation där de inte är bekväma. Vi hjälps åt – oavsett roll. Det finns inga ”viktigare” personer här. Alla är lika viktiga.
Från teknik till affärsnytta
För Maja är det också viktigt att Atlassian-produkterna inte bara fungerar – de ska skapa värde.
De ökar transparens, samarbete och mätbarhet. Men det bästa är att de går att anpassa efter kundens behov, inte tvärtom. Och där produkterna inte räcker till – där kliver vi på Arctic Group in och löser resten.
Hon ser även ett stort värde i att delta i lösnings- och affärsdialoger:
Vi har erfarenhet från andra kundcase och kan hjälpa till att hitta rätt lösning redan i ett tidigt skede. När kunder känner sig hörda och förstådda, bygger det förtroende – och då skapar vi långsiktiga samarbeten.
Människan först
För Maja är det flera saker som gör Arctic Group till en extra bra arbetsplats.
Jag känner mig sedd. Mitt arbete, prestationer och förslag på förbättringar får alltid bra gehör oavsett hur stora eller små de må vara. Men viktigast av allt: mitt välmående kommer alltid först. Jag har haft sjukdom i familjen, varit sjuk själv, gått igenom förluster – och varje gång har responsen varit: “ta hand om dig, familjen först”. Här får man vara människa först, avslutar Maja.
När Maja berättar om sin vardag på Arctic Group handlar det inte bara om teknik och uppdrag – utan om gemenskap, utveckling och att få växa tillsammans. Vi tror att det är i mötet mellan människor som de bästa idéerna föds. Därför är vi alltid nyfikna på fler som vill vara med och forma både lösningar och kultur tillsammans med oss. Hör gärna av dig om du är intresserad av att bli en del av vårt team på Arctic Group.